Kloteklanten

Ik word er zo moe van. Continue behandeld te worden als een wandelende melkkoe. Onder het mom van "Consumeren zal je!" worden we systematisch van euroval naar  euroval gelokt. En het erge is, niemand komt ertegen in opstand. We klagen erover, maar op het einde betalen we braafjes het gelag. Letterlijk en figuurlijk. We worden uitgezogen tot de laatste cent die we hebben. Of neen, dan sluit je toch een leninkje af? Koop je op krediet?

Voorbeeld. De bank biedt je fantastische mogelijkheden aan met een nieuwe kaart, maar "vergeet" er bij te vermelden dat je voor die opties wel een honderdje mag neertellen. Dus hoef je dat allemaal niet. "Dat kan niet mevrouw. U MOET die kaart nemen met al die OPTIES want er is geen andere." Zoek de tegenstrijdigheiod in de woorden met kapitalen.

De internetprovider is ook zo’n leuke. Hulp krijg je niet nadat je een veel en veel te duur abonnement hebt afgesloten. "Red jezelf maar, beste Kloteklant! Of bel naar ons erg dure betaalnummer!" Waar je eerst 20 menu’s moet doorlopen om daarna je klantnummer te moeten ingeven. Heb je dat niet meteen bij de hand, dan heb je dikke pech, de hoorn wordt ingegooid en je bent ettelijke beleuro’s armer. En geef je het klantnummer met heel veel moeite toch in, krijg je daarna een medewerker aan de lijn… die je klantnummer vraagt! En heel onbeleefd op je protest antwoordt dat hij het ook niet uitgevonden heeft. En die je uiteindelijk niet kan helpen "want dan had u een ander betaalnummer moeten bellen. Staat dat niet op de site? Oh dat zou kunnen, ik zeg het u nu toch!??"

Maar wat echt alles slaat is de maffieuze praktijken van concertorganisatoren. Voorbeeld: de Fikskes in Paradiso. Niks mis mee, prima concert maar het heeft me echt zuur gekregen.

Ten eerste kost een ticketje slechts 7,50. Leuk! Een prikje! Doen we!
Maar dat ticket kan je niet meer bij Paradiso zelf kopen, dus moet je online of via het postkantoor. Volgens degene die het ticket is gaan halen moet je ook op het Postkantoor de verzend/administratiekosten ter waarde van bijna 2 euro bijbetalen, of je nu zelf afhaalt of niet. En daar eindigt het niet, nee. Want om de Paradiso binnen te komen moet je lid zijn. Drie euro, aub! Voor een maandje lidmaatschap. Dat je bijna nooit in Amsterdam komt en al zeker niet in de Paradiso zal hen compleet worst wezen. Binnen swingen de drankprijzen ook al de spreekwoordelijke pan uit. En dan begint het concert meer dan een uur later dan aangegeven, want er was in Paradiso nog een groep aan het spelen en blijkbaar mag men niet tegelijkertijd optreden. Maar dat zal wel een wetgeving zijn die bij het printen van de affiches nog niet bekend was, daar stond echt wel "concert 22u15".

Maar met als gevolg dat ik daarna aangewezen was op de veel minder frequent rijdende nachtbus. Dus een extra consumptie om het uur langer wachten op de bus te verzachten, en daarna het dubbele van de prijs voor de nachtbus, die uiteraard net zijn op internet beloofde aansluiting met de bus naar Hoofddorp mistte. Ik was nochtans de enige passagier en de bus heeft stevig doorgereden. Maar niet getreurd, voor een schamele 2 euro kan je een met een snauw afgeleverde  lauwe koffie krijgen in Schiphol. In een kartonnen bekertje uiteraard, met de niet mis te verstane boodschap "beste consument: wij, de leveranciers van deze wereld, minachten u".

En wij? Wij laten het gebeuren.

4 gedachten over “Kloteklanten

  1. Stefanie

    In december ben ik naar Thunderdome geweest in Amsterdam, RAI.
    Ticket kostte al 48 euro!
    Dan kom je daar aan en wat zie je daar hangen? Een bordje: parking 9 euro!!!
    Fijn!

    Laten we eens over Telenet beginnen.
    Onlangs wouden we de digicorder HD laten installeren.
    1ste telefoon: afspraak kan alleen overdag en dit tussen 8u & 14u of tussen 11u en 18u.
    Mooi! Dan moet je al een volledige dag verlof nemen ipv een halve. Wij niet akkoord!
    2de telefoon (iemand anders): we kunnen gerust ’s avonds langskomen. Wij blij! ๐Ÿ™‚
    Dus er komt iemand ’s avonds langs voor de installatie. Plots vraagt hij: “wilt u dit even tekenen? Dit is voor de betaling van 15 euro.” Hoezo betaling van 15 euro??
    “Ja, jullie moeten 15 euro betalen omdat we ’s avonds zijn moeten komen.” Wat?? Dat heeft niemand ons gezegd!
    Later maken we gebruik van onze nieuwe digicorder. Vreemd, het geluid kunnen we niet regelen. Dus opnieuw bellen (na lang wachten en veel menu’s te doorlopen): “u kan inderdaad het volume niet regelen. Dat staat ook zo in de bijgeleverde folder.” WTF??
    En zo zijn er nog duizende dingen die ik kan opnoemen.
    Na weer veel over en weer bellen hebben we toch ons 15 euro teruggekregen (allรƒยฉ, we moeten nog nakijken op de volgende factuur of het idd wel in orde is)
    Dan moet je nog weten dat ze bij de aanvraag voor zo’n HD box nog niet eens vragen of je een TV hebt die HD kan spelen!
    Ze gaan dit dus installeren bij iedereen. Maakt niet uit welke TV je hebt.
    Als ze’t maar kunnen verkopen zeker?
    Och, ik kan me daar ontzettend druk in maken.

    We zijn onlangs van Electrabel naar Essent overgestapt.
    Omdat we met een contractbreuk zaten bij Electrabel moesten we iets van een 75 euro betalen. Essent ging dit allemaal regelen en ons terugbetalen.
    Later bleek dat Electrabel een stuk zou betalen en Essent ook.
    Maanden heeft het geduurd vooraleer we onze centjes terugkregen.
    Iedere keer dat we belden wisten ze weer van niets, moesten ze weer vanallles opzoeken, …
    Man man man

    We zouden allemaal (in de mate van het mogelijke) terug bij de kleinere bedrijven moeten gaan.
    Neem nu een bank. Wij zitten bij grootbanken, maar daar hebben we onze spaarcentjes al weggedaan. De rest volgt nog.
    Ze geven altijd maar halve en soms zelfs onjuiste info mee!! En je betaalt er je blauw aan!

    Kloteklanten, ja idd! Zo voel ik het ook aan.
    Zij zien ons gewoon als wandelende euro’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *